پارکت چوبی ایزوفام جیست؟

انواع پارکت ۱. پارکت چوب یک تکه )Solid ( این نوع پارکتها ۱۰۰درصد از چوب یکتکه ساخته شده و با استفاده از شیارها و زبانهها به یکدیگر متصل میشوند. آنها را معمولا با استفاده از میخ و چسب روی کف اتاق نصب میکنند و هرگز به روش شناور قرار نمیگیرند. در روش شناور پارکت به کف اتاق کاملا متصل نمیشود. ضخامت چوب پارکتهای یکتکه معمولا بین ۱۲ و ۲۳ میلیمتر است. این چوبها از بادوامترین، مرغوبترین و همچنین گرانترین چوبها هستند. پس از مدتی استفاده از آنها ممکن است فقط ظاهرشان به نظر کمی رنگورفته بیاید اما از استحکامشان کم نمیشود. با یک روکش دوباره روی پارکت، میتوان ظاهری نو و تازه به آن بخشید. برخی از پارکتهای از نوع چوب یکتکه حتی تا ۱۰۰ سال دوام میآورند.

فواید و معایب پارکت چوب یکتکه فواید: آنها را میتوان بارها سمباده کشید و جلا داد و دهها سال سالم و بدون نقص نگهداشت. بنابراین وقتی روی آنها خراشی مشاهده شود یا بخواهید رنگشان را عوض کنید، این کار را میتوانید به راحتی انجام دهید. به همین دلیل بیشتر افراد از این نوع پارکت برای اتاق نشیمن و اتاق کودک و به طور کلی مکانهای پر رفتوآمد استفاده میکنند.

اگر در خانه مدلهای دیگری از کفپوشهای چوبی داشته باشید، پارکتهای یکتکه را میتوانید بهآسانی از نظر ضخامت و رنگ با آنها هماهنگ کنید.

تعمیر پارکتهای یکتکه، بهویژه اگر مرطوب شده باشند یا لکه هایی روی آنها افتاده باشد، آسانتر است. همچنین کار با این نوع پارکت و نصب آن ر احتتر و بیدردسرتر است.

این نوع پارکت به دلیل اینکه بسیار محبوب است و فروش بالایی دارد، از پارکتهای دیگر ارزانتر تمام میشود.

پارکت یک تکه در انواع پرداختشده و خام یافت میشود. به همین دلیل اگر در قسمتی از خانهتان نوعی پارکت دارید، میتوانید با خرید پارکت خام، پرداخت آن را شبیه پارکتهای دیگر خانهتان انجام دهید.

این نوع پارکت را اگر بخواهید به عنوان پارکت دست دوم بفروشید، حتما خریدار مناسب پیدا میکنید.

معایب: این نوع پارکت در برابر رطوبت خیلی زود باد میکند و به اصطلاح شکم میدهد. آن را باید کاملا با چسب یا میخ به کف اتاق چسباند تا کمتر حرکت کند.

این نوع پارکتها را نمیتوان در کف مکانهایی که مجهز به سیستم گرمایشی تابشی هستند، نصب کرد. البته معمولا برای حل این مشکل، ابتدا نوعی زیرسازی، مانند استفاده از بتون و سپس نوعی چوب، انجام میشود که این کار باعث بالا رفتن هزینههای نصب میشود.

۲. پارکت مهندسیشده )Engineered( پارکت مهندسیشده کفپوشی سهلایه است که ضخامت آن از ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر متغیر است. این سهلایه هنگام تولید پارکت، به هم پرس شده و تشکیل یک لایه واحد را میدهند و برای نصب آماده میشوند. اولین لایه که لایه اصلی است از چوبی با فیبر با تراکم بالا تولید میشود. لایه وسطی معمولا از فیبر چوب معمولی یا نوعی روکش چوب تولید میشود. بدین ترتیب نهتنها به ثبات و استحکام پارکت افزوده میشود، بلکه در هزینهها صرفهجویی میشود. لایه رویی هم که به لایه روکش معروف است، باید حداقل ۲,۵ میلیمتر ضخامت داشته باشد و باید یا از چوب بلوط یا از چوب تمامتکه باشد. این روکش هرقدر ضخیمتر باشد، بادوامتر است. سوهان کشیدن این نوع پارکت باعث از بین رفتن حداقل ۱ میلیمتر از مواد آن میشود. زیبایی پارکت مهندسیشده مانند پارکت یکتکه است. زیرا فقط لایه رویی پارکت در معرض دید قرار میگیرد. هر دو نوع کفپوش مهندسیشده و یکتکه میتوان نوسازی کرد. اما پارکتهای مهندسیشده فقط زمانی نوسازی میشوند که لایه رویی حتما ۲,۵ میلیمتر باشد. بنابراین هنگام خرید پارکت به این موضوع توجه کنید.

مزایای پارکت های مهندسی شده: برای نصب این نوع پارکت نیازی به زیرسازی چوبی چند لایه نیست. در واقع اگر هم کف اتاق فقط از بتون باشد، میتوانید پارکت را مستقیما روی بتون قرار دهید و به زیرسازی چوبی چندلایه نیازی ندارید.

به همین دلیل این نوع پارکت برای کفهای بتونی ارزانتر تمام میشود. از آنجاییکه پارکتهای مهندسیشده در مقایسه با نوع یکتکه آن منعطفترند، برای مکانهای مختلف از جمله زیرزمینها مناسباند. البته زیرزمین نباید رطوبتزده باشد که در آنصورت چوب گزینه مناسبی نیست.

پارکت های مهندسی شده را میتوان به روشهای مختلف، میخ، چسب و منگنه به کف اتاق چسباند یا آن را به حالت شناور نصب کرد.

از آنجاییکه لایههای پارکتهای مهندسیشده قویتر از پارکتهای یکتکه هستند، این نوع پارکت با ثباتتر است. لایههای پارکتهای مهندسیشده کمتر دچار انبساط و انقباض میشوند.

معایب پارکت های مهندسی شده: بسیاری از پارکتهای مهندسیشده را بهدلیل اینکه لایه رویی آنها ضخامت کافی ندارد نمیتوان سمباده کشید و دوباره جلا داد. در واقع پارکتهای مهندسیشده ارزانقیمت که از لایههای چوب باکیفیتی تولید نشدهاند را نمیتوان دوباره جلا داد. اما اگر لایه رویی این پارکتها از چوب مقاوم ساخته شده و ضخامت مناسبی داشته باشد، میتوان آن را چند بار سمباده کشید و جلا داد. همچنین پارکتهای مهندسیشده شناور را اصلا نمیتوان تحت فرآیند سمباده و پرداخت دوباره قرار داد. این پارکتها به کف اتاق محکم متصل نمیشوند و وزن دستگاههای سمباده موجب حرکت آنها شده و نمیتوان به پرداخت صحیح و مناسبی دست یافت.

۳. پارکت لمینت )Laminate( تمیز و سالم نگهداشتن پارکتهای یکتکه و مهندسیشده معمولا آسان نیست. در عین حال این نوع پارکتها گران هستند. به همین دلیل نوع دیگری از پارکت به نام »لمینت« وارد بازار شده است. ظاهر این نوع پارکت تفاوت زیادی با پارکتهای دیگر ندارد و دوام آن هم بسیار بالاست. علاوه بر این موارد، در مقایسه با پارکتهای دیگر ارزانتر است. در ضمن این پارکت هم در طرحها و الگوهای مختلف و مطابق هر نوع سلیقهای تولید میشود. پارکت لمینت از تخته فیبر متراکم چند لایه یا نوعی تخته فیبر به نام اچدیاف )HDF( ساخته میشود و مناسب بیشتر مکانهاست.

مزایای پارکت های لمینت: لمینت ارزان ترازپارکت هایی کتکهومهندسیشدهاست. نصب آن راحتتر است و حداقل ۵۰ درصد در هزینههای نصب صرفه جویی میکند. در واقع برای نصب نیازی به چسب نیست. دورادور پارکتهای لمینت، شیارهایی وجود دارد که درون یکدیگر رفته و قفل میشوند. در ضمن این نوع پارکت را میشود بهراحتی جمع و دوباره در مکانی دیگر نصب کرد. از آنجاییکه لمینت از چوبهای فشردهشده درست شده است، دوام آن بیشتر است و در برابر خش، رطوبت و فرسودگی مقاوم است. بنابراین از این پارکت میتوان بدون نگرانی در مکانهای پررفتوآمد و البته مرطوب استفاده کرد. معایبپارکتهایلمینت: پارکتهایلمینترانمیتوانتعمیرکرد.البته اگرچندتکه پارکت لمینت خریده و کنار هم قرار داده باشید، میتوانید قطعه صدمه دیده را تعویض کنید. اما معمولا به دلیل تابش نور خورشید و زمانی که از نصب پارکت میگذرد، نمیتوانید تکهای کاملا مشابه با کل پارکت لمینت بیابید.

۴. پارکتهای وینیلی )Vinyl( این نوع پارکت هم مانند پارکتهای لمینت ارزانقیمت هستند. پارکت وینیلی ۱۰۰درصد از پلاستیک تولید شده است. اما برخی از پارکتهای وینیلی هم هستند که با ترکیب چوب، پلاستیک و پلیمر تولید شدهاند.

مزایای پارکتهای وینیلی: پارکت وینیلی هم مانند لمینت فرآیند نصب آسانی دارد. این نوع پارکت را حتی میتوانید خودتان نصب کنید.

تمیز کردن و نگهداری این نوع پارکت هم آسان است. میتوانید با کشیدن جاروبرقی، تی یا دستمال آن را تمیز کنید. ترکیبات پارکت وینیلی، این نوع پارکت را کاملا در برابر رطوبت مقاوم میکند. حتی اگر مدتی طولانی روی این پارکت آب ریخته شده و بماند، پارکت خراب نمیشود. بنابراین این پارکت بهترین کفپوش برای مکانهایی، مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی، رختشوییخانه یا زیرزمین است که مستعد رطوبتاند. معایب پارکتهای وینیلی: قابل تعمیر نیستند. پارکتهای وینیلی طول عمری کمتر از پارکتهای چوبی دارند. قابل جابهجایی نیستند.

انواع چوبهای مورد استفاده در پارکتهای چوبی پارکتها از جنس چوبهای مختلف مانند بلوط، زبانگنجشک، درخت فان، راش، گردو، افرا، ساج و ونگ )wenge؛ نوعی چوب به رنگ تیره که از چوب درختی به نام Millettia laurentii تولید میشود( ساخته میشوند. چوب افرا: چوب افرا گونه های متعددی دارد و در بیشتر نقاط دنیا یافت میشود. این چوب به علت رنگ روشن و شاد آن شناخته شده است. از آن برای ایجاد هماهنگی در خانه استفاده میشود. در واقع رنگ این چوب از سفید تا قهوهای روشن و حتی قهوهای متمایل به قرمز است. ساختار این چوب یکپارچه است و منافذ ریز دارد. این چوب برای ساخت پارکت مناسب است.

اقاقیا: این درخت از تیره باقلاییان است و در دنیا در ۲۰ گونه یافت میشود. چوب این درخت سنگین و سخت است. قدرت و استحکام آن از درخت بلوط هم بسیار بیشتر است. پارکتی که با این چوب ساخته میشود، در عین حال که منعطف است، بهراحتی شکاف برنمیدارد.

همچنین در برابر سخت ترین آبوهوا و رطوبت، مقاوم است.

راش: چوب درخت راش، حسی از استحکام، شفافیت و نظم منتقل میکند. این چوب از رنگی روشن و متمایل به زرد تا صورتی قهوهای متغیر است. وقتی این چوب تحت بخار قرار میگیرد، به رنگ قرمز درمیآید. چوب راش رگههای برجستهای دارد و ظاهر زیبایی به پارکت میدهد. اما این چوب به سرعت لکهدار میشود و بخار باعث میشود که آن خم شود.

درخت زبانگنجشک: چوب این درخت از استحکام خوبی برخوردار است و در برابر رطوبت مقاوم است. رنگ آن بسیار روشن است و بافتی با منافذ بزرگ دارد. از آنجاییکه این چوب برای رنگ آمیزی مناسب است کاربردهای دکوراسیونی دارد. همچنین به دلیل قدرت و استحکام آن، چوبی ایدهآل برای تولید کفپوشهای چوبی و پارکت است.

درخت آلبالو: چوب درخت آلبالو ساختاری متراکم و یکپارچه با منافذ بسیار ریز دارد. رنگ آن هم از رنگ زرد تا قهوهای متمایل به قرمز متغیر است.

در گذشته از این چوب برای ساخت مبلمان استفاده میشد. امروزه از این چوب برای تولید روکشهای چوبی و منبتکاریها استفاده میشود و در دکوراسیون داخلی کاربرد بسیاری دارد. این چوب یکی از مناسبترین چوبها برای تولید پارکت است.

درخت گردو: چوب درخت گردو قرنهاست که محبوبترین چوب در میان مردم بوده است. رنگ بخش درونی تنه درخت از قهوهای تیره تا بنفش تیره متغیر است و رنگ بخش بیرونی و زیر پوست ساقه درخت به رنگهای قهوهای-خاکستری و زرد روشن است. چوب درخت گردو یکی از زیباترین و لطیفترین چوب برای تولید مبلمان و البته پارکت است.

درخت شاه بلوط: چوب این درخت رنگهای قهوهای یا قهوهای تیره و روشن دارد و رگههای نرم و لطیف دارد. چوب این درخت در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد. آن تراکم و انعطافپذیری بالایی دارد. بنابراین بهترین گزینه برای پارکت در محیطهای مرطوب است.

انواع پرداخت و جلای پارکت را بشناسید تمام پارکتها، چه یکتکه و چه مهندسیشده، با پرداخت و جلاهای متفاوتی از سنتی گرفته تا نمونههای مد روز، آماده میشوند. پارکتهای چوب به دو شکل خام یا پیشپرداختشده در دسترس هستند. معمولا پارکتهای خام ابتدا در اتاق مورد نظر به وسیله متخصصان نصب میشوند و سپس به آنها جلا داده و سپس صیقلیشان میکنند. از طرفی، پارکتهای از پیش جلا دادهشده نیازی به پرداخت دوباره ندارند. این پارکتها بهمراتب بهتر از پارکتهای خام هستند، زیرا شما با مشاهده آنها میدانید در نهایت پارکت منزلتان چه شکلی خواهد بود. اگر از پارکتهای خام استفاده کنید، باید برای نصب پارکت حتما از یک متخصص کمک بگیرید. در اینگونه مواقع متخصص، کفپوش صیقلینشده را سمباده میکشد و سپس پارکت را برای پرداخت آماده میکند. در پایان کار باید پارکت کاملا صیقلی شود. بنابراین اگر قصد دارید پارکت خام برای خانهتان بخرید، به فرآیند کار کاملا توجه کنید تا به نتیجه مطلوبتان برسید.

لمینت

از انواع پرداخت هایی که در بازار وجود دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد: موم:

استفاده از موم در پرداخت پارکت در نهایت، پارکت نسبتا سخت و محکمی به دست میدهد. جلای چوب با استفاده از موم پس از سمباده، به آن رنگ خوب و زیبایی میدهد که تا سالها باقی میماند. این نوع پرداخت به مراقبت و نگهداری بسیاری نیاز دارد. موم در برابر لکه یا آب مقاوم نیست. با اینحال این نوع پرداخت طرفداران بسیاری دارد.

روغن جلا: در این نوع پرداخت که معمولا در کارخانه انجام میشود، دو یا سه لایه روغن روی سطح پارکت قرار میگیرد. این نوع پرداخت بیشتر مناسب محیطهای مرطوب یا پررفتوآمد است.

لاک الکل: در این نوع جلا، کفپوش چند بار با لاک الکل صیقل داده میشود. در پایان کفپوش دارای پوششی میشود که آن را از نفوذ آب و رطوبت و همچنین لکهدار شدن محفوظ میکند.

بیرنگ کردن: گاهیاوقات در کارخانه، چوب مورد استفاده در ساخت پارکت، بیرنگ میشود تا رنگ روشنی به پارکت بدهد. در این حالت رنگ چوب به سفیدی میزند. این کار باعث میشود طرح و رگههای تختههای چوب بهتر دیده شوند. پارکتهای روشن و سفید، فضای اتاق را روشن میکنند.

رنگشده: در این نوع پرداخت، پارکتها به رنگهای مختلف درمیآیند. مثلا، میتوانید آن را به رنگ خاکستری یا حتی سیاه درآورید. البته از این نوع پرداخت معمولا برای نوسازی پارکتها استفاده میشود.

استفاده از قلممو: در این روش با استفاده از قلمموی نقاشی، ابتدا رگههای چوب را رنگآمیزی میکنند. سپس به آن دو لایه لاک الکل میزنند تا بافت چوب براق و روشن شود. از این نوع پرداخت بیشتر برای جلوه دادن به دکوراسیون خانه استفاده میشود.

پرداخت شیاردار: از این نوع پرداخت معمولا برای پارکتهای مهندسی شده استفاده میشود و به پارکت جلوه طبیعی میدهد. در این روش، لبههای تختهها تراشیده و به شکل اریب درمیآیند. این نوع پرداخت بسیار محبوب است و در کارخانه باید انجام شود.

بیشتر بخوانید:تفاوت نصب پارکت لمینت با پارکت چوبی

کدام پارکت مناسب اتاقهای کوچک است؟ پارکتهای با رنگ روشن، اتاقهای کوچک را بزرگ و جادار نشان میدهند.

در ضمن برای اتاقهای کوچک انتخاب طرح و الگوی مناسب پارکت و نوع آن میتواند از نظر ظاهری تاثیر بسیاری بگذارد. الگوهای شطرنجی برای اتاقهای بسیار کوچک ایدهآلاند. البته خانههای شطرنجی نباید خیلی کوچک باشند، چراکه باعث میشوند، اتاق شلوغ بهنظر بیاید. الگوی استخوانشاهماهی پارکت مناسب اتاق های بزرگاند و اگر مبلمان کمی در اتاق وجود دارد، این طرح باعث میشود اتاق پر بهنظر برسد.

پارکت شیاردار یا بدون شیار: هر تکه مجزای پارکت را تخته های پارکت میگویند. تخته های پارکت را هنگام نصب به دو روش شیاردار یا بدون شیار میگذارند. شیار یا درز، فضاهای خالی یک میلیمتری Vشکلی هستند که در قسمتهای برشخورده تکههای پارکت قرار دارند. پارکتهای شیاردار ضخامت بالایی دارند و از نظر هندسی ظاهر بسیار زیبایی دارند.

پارکتهای شیاردار مناسب محیطهای پررفتوآمد نیستند. در این صورت زود خراب میشوند. همچنین تمیز کردن درزهای بین تکههای پارکت بسیار سخت است. این درز و شیارها پس از مدتی پر از گرد و غبار میشوند.

استحکام پارکت چقدر باشد؟ توجه به قدرت و استحکام پارکت بسیار مهم است. هنگام خرید پارکت، بسته به نوع مصرف و بودجهتان باید محکمترین نوع پارکت را انتخاب کنید تا زود از بین نرود. اگر میخواهید کف اتاقی پر رفتوآمد را پارکت کنید، باید به نوع چوب و ضخامت پارکت توجه کنید. پارکتهای طرح موزاییک ضخامت ۸ تا ۱۰ میلیمتر دارند و این پارکتها را میتوان ۴ تا ۵ بار سمباده کشید و صیقلی کرد. پارکتهای طرح میلهای با ضخامت ۱۴ تا ۲۳ میلیمتر هم در بازار وجود دارد. تختههای این نوع پارکتها را میتوان ۵ تا ۷ بار سمباده کشید. پارکتهای پیشساخته هم در نمونههای دولایهای یا سهلایهای تولید میشوند. پارکتهای دولایهای ضخامت ۱۰ تا ۱۶ میلیمتر دارند که این ضخامت در پارکتهای سهلایهای ۱۰ تا ۲۵ میلیمتر است.

کدام پارکت محکم است؟ پارکتهایی که از چوبهای سخت تولید شده باشند، محکم و بادوام هستند. چوب درختهای راش، بلوط و درخت مربائو محکم است. چوب درخت مربائو یکی از سختترین چوبهاست و پارکتهای از این جنس دوام بسیاری دارند. همچنین چوب درخت بامبو هم بسیار بادوام است و تمامی اجناس، از جمله پارکت که از این نوع چوب تولید میشوند، سالها سالم باقی میمانند. در انتخاب پارکتهای بادوام، علاوه بر چوب مقاوم، خود پارکتها هم مهم هستند. پارکتهایی که یکتکه هستند، بسیار مقاومتر از پارکتهای مهندسیشده چند لایه یا پیشساختهاند.

فواید و معایب پارکتهای چوبی چیست؟ فواید ۱. سرمایهگذاری طولانیمدت برخی از پارکتها حتی تا ۱۰۰ سال دوام میآورند. بنابراین اگر از همان ابتدا نوع مرغوب پارکت را انتخاب کنید، حداقل تا ۲۰ سال آینده مجبور به مرمت یا تعویض پارکت نیستید.

۲. تنوع همانطور که در این مقاله متوجه شدید، پارکت ها بسیار متنوع هستند و هرکس میتواند پارکت نوع دلخواه خود را بیابد.

۳. کیفیت پارکت های چوبی در مقایسه با پارکت های وینیلی یا حتی فرش، مرغوبتر هستند و آنها را میتوان بارها جلا داد و بازسازی کرد.

۴. مراقبت آسان پارکتهای چوبی در مقایسه به کفپوشهای دیگر بهراحتی تمیز میشوند و مراقبت از آنها سادهتر است.

۵. ارگانیک از آنجاییکه این کفپوشها چوبی هستند و منشاء ارگانیک دارند، گزینه مناسبی برای محیطزیست هستند.

معایب ۱. هزینه پارکتهای چوبی از کفپوشهای دیگر گرانتر هستند و به همین دلیل همه مردم نمیتوانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند.

۲. حمله موریانه پارکتهای چوبی معمولا در خطر حمله موریانهها هستند. موریانهها معمولا چوبها را از درون نابود میکند. بنابراین دائما باید مراقب این موجودات مخرب بود.

۳. حساس در برابر رطوبت کفپوشهای چوبی در محیطهای مرطوب خیلی زود خراب میشوند. در ضمن نمیتوان برای شستشوی آنها از مواد شوینده قوی استفاده کرد.

۴. خراشیدگی کفپوشهای چوبی مستعد خراش هستند. بنابراین باید از آنها بادقت مراقبت کرد. همچنین احتمال اینکه لک شوند هم زیاد است. بنابراین افرادی که کودک در خانه دارند، باید بیش از هر کس دیگر مراقب این نوع پارکتها باشند.

۵. متورم شدن پارکتهای چوبی به مرور زمان باد کرده و متورم میشوند. به ویژه وقتی روی آن مایعی ریخته میشود. این تورم باعث میشود که لبههای تخته های پارکت هم خراب شده و از زمین جدا شوند.


شرکت ایزوفام یکی از معدود شرکت های داخلی است که در طراحی محصولات خود نهایت وسواس را به خرج می دهد. پارکت لمینت ایزوفام تولید شده توسط این مجموعه با داشتن چندین طرح گوناگون و برخورداری از طیف گسترده ای از رنگ ها توانسه تا حد زیادی نیاز های مشتریان را برطرف سازد.

پارکت لمینت ایزوفام ساخت کشور ایران می‌باشد. شرکت ایزوفام در تمام کشور ایران نمایندگی هایی برای عرضه دارد که تحت عنوان نمایندگی پارکت لمینت ایزوفام می توان آن ها را شناسایی نمود.